مکانیک خاک

چگونه آزمایشگاه خاک تاسیس کنیم؟

چگونه آزمایشگاه خاک تاسیس کنیم؟- آسفالت ایران

در این مقاله قصد داریم تا به سوال چگونه آزمایشگاه خاک تاسیس کنیم به طور کامل پاسخ بدهیم! همانطور که میدانید آزمایشگاه خاک یکی از حوزه های نسبتا پر درآمد در صنعت عمران به شمار می رود. و این آمار را می شود به راحتی از روی چند برابر شدن تعداد آزمایشگاه های کلانشهرها بررسی کرد. خب اجازه بدهید برویم سر اصل مطلب و با نحوه ی تاسیس آزمایشگاه ژئوتکنیک به طور کامل آشنا شویم. در وبسایت آسفالت ایران مطالب زیادی در این مورد وجود دارد که بد نیست که بخوانید.

این مراحل شامل چند گام اصلی و کلیدی است:

گام اول: ثبت شرکت حقوقی

برای تاسیس آزمایشگاه خاک در ابتدا باید نسبت به ثبت یک شرکت اقدام کنید.
ثبت شرکت کار ساده ای است. می توانید با مراجعه به اداره ی ثبت شرکت ها نسبت به این امر اقدام کنید و یا کلیه ی این مراحل را به شرکت های دارای صلاحیت انجام خدمات حقوقی واگذار کنید که البته اگر وقت و پیگیری برای شما مهم است راه دوم را به شما پیشنهاد می کنیم.
برای این کار لازم است تا یک نام برای شرکت خودتان انتخاب کنیدو این را در نظر بگیرید که نام شرکت قابل تغییر نیست پس در انتخاب آن دقت کنید و سعی کنید نام مرتبط انتخاب کنید .
در مرحله ی بعد باید اعضای شرکت و سمت آنها را مشخص کنید مانند: مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره، آدرس و…. که خوشبختانه این موارد بعدا قابل تغییر است.
اما نکته ی اصلی و بسیار مهم که هرگز نباید فراموش کنید این است که در موضوع فعالیت شرکت و یا اساسنامه شرکت حتما باید عبارت: انجام و ارائه خدمات آزمایشگاهی قید شود وگرنه باید مجدد تغییراتی اعمال بشود که شامل هزینه ی اضافی است.
نکته ی بعدی که به شما توصیه می کنیم این است که نوع شرکت را سهامی خاص در نظر بگیرید اما اگر شرکت با مسئولیت محدود هم در نظر گرفتید مشکلی ندارد و در روند فعالیت خللی وارد نمی کند.
فراموش نکنید که شرکت ثبت شده حتما عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان استان بشود و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی کشور درج شود.
” بهتون تبریک می گم شما الان درای یک شرکت هستید، اما هنوز اجازه فعالیت ندارید. برای اخذ پروانه ی اشتغال به کار آزمایشگاه مکانیک خاک، باید گام های بعدی را طی کنید تا دستورالعمل های وزرات راه و شهرسازی را کامل کنید.

گام دوم: خرید تجهیزات آزمایشگاه خاک

هزینه تاسیس آزمایشگاه خاک؛ برای دانستن این موضوع با کارشناسان ما تماس بگیرید و لیست قیمت و هزینه تاسیس آزمایشگاه خاک را دریافت کنید!

خب، بعد از اینکه شرکت خودتان را ثبت کردید، باید دست به کار شوید و تجهیزات آزمایشگاه مکانیک خاک را متناسب با پایه فعالیت مدنظر خودتان تهیه کنید.
لازم است که بدانید آزمایشگاه مکانیک خاک دارای سه پایه ی رتبه بندی است و در این رتبه بندی به ترتیب آزمایشگاه پایه 1 دارای بیشترین تجهیزات و آزمایشگاه پایه 3 دارای کمترین تجهیزات می باشد.
چک لیست این تجهیزات برای اخذ پروانه اشتغال به کار آزمایشگاه مکانیک خاک بر اساس دستورالعمل به شرح زیر می باشد:

 

حداقل تعداد مورد نیاز

 

تجهیزات آزمایشگاه خاک

پایه سه

پایه دو

پایه یک

1

2

3

سری کامل الک

1

1

1

دستگاه شیکر

2

2

3

دستگاه کاساگرانده

2

2

2

ترازو با دقت های 1و 0.1و 0.01 گرم

2

2

3

گرمخانه (آون)

1

1

1

دستگاه تک محوری

1

1

2

برش مستقیم 10*10

0

0

1

برش مستقیم 30*30

1

1

2

وسایل آزمایش حد خمیری

1

1

1

وسایل آزمایش تراکم

1

1

1

   CBR وسایل آزمایش 

1

1

1

وسایل آزمایش دانسیته در محل

1

1

2

دستگاه حفاری

30

40

50

ظروف تعیین درصد رطوبت خاک

0

0

1

دستگاه آزمایش نفوذ پذیری با بار افتادن

0

0

1

دستگاه آزمایش نفوذپذیری با بار ثابت

0

0

1

دستگاه تعیین مقاومت الکتریکی خاک

1

1

2

وسایل هیدرومتری

1

1

2

پیکنومتر

4

8

12

دستگاه تحکیم

1

1

1

     UU دستگاه سه محور 

0

0

1

CU دستگاه سه محوری 

0

0

1

CD دستگاه سه محوری 

2

3

4

SPT وسایل آزمایش 

1 1

1

وسایل آزمایش بارگذاری صفحه ای

تجهیزات آزمایشگاه خاک را نو بخریم یا دست دوم؟

در پاسخ به این سوال باید خدمتتان عرض کنم که برای وزرات راه و شهرسازی و یا سازمان نظام مهندسی تفاوتی ندارد که تجهیزات شما حتما نو باشد و یا دست دو؟
یا اینکه از چه شرکتی خرید کرده باشید.اگر لوازم شما سالم و کارا باشند کافی است.
اگر قصد دارید تا هزینه های خودتان را در بدو تاسیس آزمایشگاه خاک کاهش دهید با پیج اینستاگرام ما همراه باشید و موجودی تجهیزات آزمایشگاه خاک دست دوم را چک کنید.

گام سوم: گرد آوری اعضای امتیاز آور

برای تکمیل امور باید امتیازات لازم را جمع آوری کنیدتا یک گام به دریافت مجوز فعالیت آزمایشگاه خاک نزدیک تر شوید. گردآوری امتیازات به دو صورت انجام می شود.

حالت اول:مدرک تحصیلی و پروانه اشتغال اجاره کنید.
در این شرایط احتمالا شخص ،سرمایه راه اندازی یک آزمایشگاه را دارد اما فاقد مدرک تحصیلی و پروانه اشتغال مهندسی است. خب چاره چیست؟ این شخص باید مدرک تحصیلی و پروانه اشتغال مهندسی افراد واجد شرایط را اجاره کند و به وزارت راه و شهرسازی ارائه نماید.

حالت دوم: بدون اجاره ی پروانه ی اشتغال فعالیت خود را آغاز کنید.
در این شرایط دیگر مثل حالت اول نیاز به اجاره ی مدرک تحصیلی یا پروانه اشتغال نیست. و دیگر یک شخص  مالک آزمایشگاه محسوب نمی شود.
بله درست شنیدید! در این حالت افرادی که همه پروانه اشتغال ومدرک تحصیلی مرتبط دارند به اتفاق هم آزمایشگاه خاک تاسیس می کنند و همه ی افراد به سهم خود مالک آزمایشگاه می باشند.
البته این حالت خیلی طرفدار ندارد و اکثرا حالت اول مدنظر است.

نکات مهمی که باید در هنگام اجاره ی پروانه ی اشتغال بدانید:

1) مدرک تحصیلی مدیر عامل شرکت، حتما باید متناسب با آزمایشگاه خاک باشد.
2) حتما باید پروانه اشتغال به کار مدیر عامل برابر و یا بالاتر از پروانه اشتغال آزمایشگاه باشد. ینی اینکه اگر شما قرار است شرکت پایه دو آزمایشگاهی ثبت کنید، نمی توانید از مدیر عامل پایه سه استفاده کنید.
3) مدرک تحصیلی شخصی که به سمت عضو هیئت مدیره می رسد باید مرتبط با آزمایشگاه خاک باشد.

اعضای امتیاز آور را چطور پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن اعضای امتیاز آور می توانید به موسسه ها و شرکت هایی که با این افراد در ارتباط هستند مراجعه کنید. این موسسه ها در ازای دریافت مبلغی به صورت سالانه یک یا چند مهندس را همراه با پروانه اشتغال آنها به شما عرض می کنند. توجه نمایید اشخاصی که قرار است مدارکشان را در اختیار شما قرار دهند نباید قبلا از آنها استفاده کرده باشندو همچنین با امضا کردن فرم تعهد نامه اعضای شرکت حقوقی این اطمینان را به شما بدهند که بعدا هم پروانه اشتغالشان را در جایی استفاده نخواهند کرد.

نحوه ی امتیازدهی به مدرک؟

ارزش مدارک و پروانه ی اشتغال مهندسی یکسان نیست و با توجه به مدرک تحصیلی متفاوت است. برای مثال شخصی که دارای مدرک دکتری مرتبط است از شخصی که دارای مدرک تحصیلی متفاوت است.
برای مثال شخصی که دارای مدرک دکتری مرتبط است از شخصی که دارای مدرک کاردانی یا کارشناسی است امتیاز آورتر است و همچنین پروانه اشتغال پایه 1 نیز از پایه 3 معتبرتر بوده و به طبع دارای امتیاز بیشتری است.
برای سهولت در تفهیم این بخش جدول زیر را مشاهده کنید:

 

امتیاز

نوع مدرک تحصیلی یا پروانه اشتغال به کار حقیقی

دو

دیپلم ساختمان

 

مدرک تحصیلی که متناسب با فعالیت آزمایشگاه خاک باشد

چهار

کاردانی

شش

لیسانس

دوازده

فوق لیسانس

پانزده

دکتری

بیست

حداکثر امتیاز

یک

کاردانی

 

مدرک تحصیلی که متناسب با فعالیت آزمایشگاه خاک نباشد

دو

لیسانس

سه

فوق لیسانس

چهار

دکتری

پنج

حداکثر امتیاز

هشت

پایه سه

 

 

مهندسی

 

 

پایه پروانه اشتغال به کار حقیقی
دوازده

پایه دو

شانزده

پایه یک

بیست

ارشد

دو

پایه سه

کاردانی

پایه پروانه اشتغال به کار حقیقی

سه

پایه دو

چهار

پایه یک

همان‌طور که در جدول فوق مشاهده کردید باتوجه‌به مدرک تحصیلی و مرتبط بودن یا نبودن آن با آزمایشگاه خاک میزان امتیازدهی نیز متفاوت می‌باشد.

میزان امتیاز لازم برای تأسیس آزمایشگاه خاک پایه ۱، پایه ۲، پایه ۳ و ارشد چه‌قدر است؟

ارشد

یک

دو

سه

پایه آزمایشگاه خاک

۱۰۱-۱۱۰

۸۱-۱۰۰

۶۱-۸۰

۵۰-۶۰

امتیاز مورد نیاز

باتوجه ‌به دو جدول بالا متوجه شدیم که با داشتن مدارک مرتبط و غیرمرتبط می‌شود امتیاز لازم را کسب کرد.
به طور مثال می‌توانیم برای دریافت مجوز برای تأسیس آزمایشگاه خاک پایه ۳ از یک مهندس پایه دو و دو مهندس پایه ۳ کمک بگیریم که دوتا از آنها مدارک تحصیلی کارشناسی ارشد مرتبط و دیگری مدرک تحصیلی غیرمرتبط با آزمایشگاه داشته باشند و این‌گونه امتیاز ۵۵ را کسب کنیم.

رشته‌های مرتبط و غیرمرتبط کدام‌اند؟

:رشته‌های مرتبط با فعالیت آزمایشگاه خاک عبارت‌اند از

1) کارشناسی عمران با گرایش عمران
2) کارشناسی عمران با گرایش ژئوتکنیک
3) کارشناسی ارشد خاک و پی مشروط به دارابودن کارشناسی عمران

به‌غیراز رشته‌های فوق هر رشته‌ی دیگر، مانند، شهرسازی، معماری، کارشناسی معدن، نقشه داری، زمین‌شناسی، کارشناسی شیمی، غیرمرتبط تلقی می‌شود.
به‌ غیر از رشته‌های مرتبط و غیرمرتبط که در بالا نام‌برده شد، رشته‌های تحصیلی دیگر هیچ امتیازی در دریافت پروانه اشتغال به کار آزمایشگاه خاک ندارند.

گام چهارم: مکان مناسب آزمایشگاه خاک

مکانی که وزارت راه و شهرسازی برای آزمایشگاه خاک مناسب می‌داند، شامل موارد زیر است:
1) آزمایشگاه خاک باید حداقل دارای ۱۲۰ مترمربع مساحت باشد.
2) آزمایشگاه خاک باید در طبقه‌ی همکف و یا زیرزمین مستقر باشد و موقعیت آن اداری باشد.
3) آزمایشگاه خاک نباید برای همسایگان مزاحمتی داشته باشد.

نکاتی که باید درباره‌ی تهیه‌ی مکان مناسب آزمایشگاه خاک در نظر بگیرید این است که آزمایشگاه به‌صورت دوره‌ای توسط کارشناسان سازمان نظام‌مهندسی بازدید می‌شود و پیشنهاد ما این است که طبق قوانین مطرح شده آزمایشگاه را تعیین کنید و سعی کنید تا مکان موردنظر را به‌صورت طولانی‌مدت حداقل دو یا سه‌ساله در اختیار داشته باشید چرا که در صورت جابه‌جایی و نقل‌مکان باید این موضوع را به اداره ثبت شرکت‌ها اطلاع دهید و ممکن است این روند تا حدود دو ماه به طول بیانجامد.
نکته‌ی مهمی که باید بدانید این است که اگر قصد تأسیس آزمایشگاه ساختمانی دیگری مثلاً تأسیس آزمایشگاه بتن را دارید دیگر نیازی به دریافت مکان جدید نیست و در همان محل قبلی می‌تواند فعالیت خودتان را آغاز کنید.

آزمایشگاه پایه چند خاک تأسیس کنیم؟

در دسته‌بندی‌های آزمایشگاه خاک، خدمتتان عرض کنیم که چهار نوع پایه آزمایشگاه خاک داریم، به ترتیب:

1) آزمایشگاه خاک پایه 3
2) آزمایشگاه خاک پایه 2
3) آزمایشگاه خاک پایه ۱

در پاسخ به سؤال بالا باید خدمتتان عرض کنم هرکدام از آزمایشگاه‌های بالا حدود صلاحیت و ظرفیت اشتغال به کارشان متفاوت است برای درک بهتر این موضوع به جدول زیر توجه کنید:

پایه ارشد

پایه یک

پایه دو

پایه سه

۲۰۰۰۰۰

مترمربع

۱۵۰۰۰۰

مترمربع

۱۰۰۰۰۰

مترمربع

۷۰۰۰۰

مترمربع

ظرفیت اشتغال سالیانه

50

50

40

30

حداکثر تعداد کار سالانه

الف، ب، ج، د

الف، ب، ج، د

الف، ب، ج

الف، ب

گروه ساختمانی مجاز

۵

۵

۴

۳

حداکثر تعداد کار هم‌زمان

فوق لیسانس عمران پایه ارشد لیسانس عمران پایه 1 لیسانس عمران پایه 2 لیسانس عمران پایه 3

حداقل مدرک تحصیلی یکی از اعضای هیئت مدیره

خب، باتوجه‌به جدول بالا و اطلاع از وضعیت ساختمان و ساخت‌وسازهای شهری که قرار است در آنجا آزمایشگاه خاک تأسیس کنیم متوجه این موضوع می‌شویم که اگر در این شهر تعداد طبقات ساختمان‌ها دو یا سه طبقه است همچنین تعداد کارها کم است، بهتر است آزمایشگاه پایه ۳ راه‌اندازی کنیم. اما اگر در شهرهایی مثل تهران قرار است آزمایشگاه خاک تأسیس کنید بهتر است آزمایشگاه پایه ۱ خاک راه‌اندازی کنید چون تعداد طبقات ساختمان‌های نوساز حدوداً شش طبقه به بالاست و نیز تعداد ساختمان‌های در حال ساخت نیز بیشتر است.

_________________________________________________________________

مطالب مرتبط با آزمایشات حوزه خاک که باید بخوانید!

_________________________________________________________________

امیدواریم این مقاله به تمامی سوالات و ابهامات شما پاسخ داده باشد و در تصمیم گیری برای تاسیس یک آزمایشگاه خاک کمک کرده باشد. چنانچه سوالی دارید که در این مقاله پاسخی برای آن نیافتید در بخش پرسش و پاسخ برایمان بنویسید تا در اسرع وقت به این سوالات پاسخ دهیم.

ممنون از همراهیتان!

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 7 میانگین: 4.4]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *