بتن

روش نمونه گیری بتن تازه بر اساس استاندارد BS EN 12350-1

نمونه گیری بتن-آسفالت ایران

روش نمونه گیری بتن (استاندارد BS EN 12350-1)

سلام و درود خدمت داین استاندارد دو روش نمونه‌برداری مرکب و نمونه‌برداری نقطه‌ای از بتن تاز ه(روش نمونه گیری بتن) را بیان می‌کند. در ابتدا با تعاریف هر یک از این روش ها آشنا میشویم و در ادامه با روش کار آشنا می شویم.

آزمون بتن تازه
بخش اول: نمونه‌برداری
BS EN 12350-1

ما در این مقاله از سایت آسفالت ایران قصد داریم به صورت آزمایش نمونه گیری بتن بر اساس استاندارد را برای شما مهندسین عزیز  شرح دهیم. (البته که توی بخش بلاگ مقالات بیشتری برایتان آماده کردیم)

نمونه مرکب (Composite Sample)

مقداری از بتن، شامل چندین افزونه پراکنده از یک بچ یا توده بتن (برداشته شده از محل‌های مختلف) که کـاملاً بـا یکـدیگر مخلوط شده‌اند.

نمونه نقطه‌ای (Spot Sample)

مقداری از بتن، شامل یک یا چند افزونه که از بخشی (تنها یک بخش) از یک بچ یا توده بتن برداشته شده و کاملاً با یکـدیگر مخلوط شده‌اند.

افزونه (Increment)مقداری از بتن که با یک سرتاس یا وسیله نمونه‌برداری مشابه در یک مرحله برداشته می‌شود.

لوازم و تجهیزات

سرتاس: سرتاس یا وسیله نمونه‌برداری مشابه، ساخته شده از مواد غیر جاذبی که به‌سادگی توسط خمیر سیمان خـورده نمی‌شود و برای برداشتن افزونه‌ها از بتن مناسب است.
قالب نمونه گیری بتن: قالب ساخته شده از مواد غیر جاذبی که به‌سادگی توسط خمیر سیمان خورده نمی‌شود و بـرای نگـهداری افزونه‌های برداشته شده از بتن مناسب هستند.

قالب نمونه گیری بتن- آسفالت ایران

ترمومتر میله ای (اختیاری)
دمای بتن تازه بادقت (1±) درجه‌ی سلسیوس.

ترمومتر میله ای-آسفالت ایران

روش نمونه‌برداری

متناسب باهدف استفاده از نمونه، به‌صورت نقطه‌ای یا مرکب نمونه‌برداری کنید. دست‌کم 1.5 برابر میزان نمونه‌ی تخمین زده شده موردنیاز برای انجام آزمون‌ها، نمونه‌برداری کنید.

روش نمونه‌برداری نمونه مرکب
قبل از استفاده، کلیه وسایل را تمیز کنید. با استفاده از سرتاس تعداد افزونه‌های موردنیاز را با توزیعی یکنواخت از محل‌های مختلف بچ بگیرید. برای نمونه‌برداری از جريان بتن در حال تخلیه یک بچ ميكسر يا تراک ميكسر، از بتن بخش هـای ابتـدایی و انتهایی جريان بتن صرف‌نظر كنيد. هرگاه بچ به صورت یک توده يا تـوده هـايی از بـتن انباشـته شـده باشـد، افزونـه هـا را از محل هایی كه امكان دارد با توزيعی يكنواخت در عمق بتن و همچنين سطح روباز بتن، حداقل در پنج محل مختلف، بگيريـد. هنگام نمونه برداری از جريان در حال ريزش بتن افزونه ها را به نحوی بگیرید که معرف تمام عرض و ضخامت جریان باشد. افزونه ها را داخل قالب نمونه گیری بريزيد. تاريخ و زمان نمونه برداري را يادداشت كنيد.
یادآوری: توصیه می‌شود در هنگام نمونه برداری مرکب از یک تراک میکسر، دست کم چهار افزونه برداشته شود.

روش نمونه برداری نمونه نقطه ای

قبل از استفاده، کلیه وسایل را تمیز کنید. با استفاده از سرتاس افزونه را از بخشی (تنها از یک بخش) از یک بچ یا تـوده بتن بگیرید. هنگام نمونه برداری از جریان در حال ریزش بتن، افزونه را به نحوی بگیرید که معرف تمام عـرض و ضـخامت جریان باشد. افزونه را داخل قالب بریزید. تاریخ و زمان نمونه برداری را یادداشت کنيد.
اندازه گیری دمای نمونه
در صورت نیاز، دمای بتن داخل قالب را اندازه گیری کنید.
حمل، جابجایی و نگهداری نمونه‌ها
در تمام مراحل نمونه برداری، حمل و جابجایی، نمونه‌های بتن تازه را از آلودگی اضافه شدن یا از دسـت دادن آب و تغییـرات شدید دمایی محفاظت کنيد.
یادآوری: خواص بتن تازه پس از اختلاط، بسته به شرایط محیطی، با زمان تغییر می‌کند. این موضوع باید برای تصمیم گیری در خصوص زمان انجام آزمون یا تهیه آزمونه‌ها در نظر گرفته شود.
دقت کنید هنگامی که بتن از قالب برداشته می‌شود، بیش از قشر نازکی از ملات که به قالب چسبیده، باقی نمانده باشد.

_________________________________________________________________

شاید دوست داشته باشید بخوانید✔️

_________________________________________________________________

گزارش نمونه برداری

برای هر نمونه باید گزارشی توسط نمونه بردار تهیه شود. گزارش باید شامل موارد زیر باشد:
1) مشخصات نمونه؛
2) توصیف محل نمونه برداری؛
3) تاریخ و زمان نمونه برداری؛
4) نوع نمونه (مرکب یا نقطه ای)؛
5) هرگونه انحرافی از روش استاندارد نمونه برداری؛
6) تائيد كارشناس فنی مسئول آزمون در خصوص اين كه نمونه به جز آن چه در بند (5) اشاره شده، مطابق اين استاندارد برداشته شده است. گزارش همچنين ميتواند شامل موارد زير باشد:
7) دمای محیط و شرایط آب و هوایی؛
8) دمای نمونه بتن در زمان نمونه برداری.

توجه: مخاطبان عزیز آسفالت ایران میتوانند در صورت نیاز به مشاوره ی تاسیس آزمایشگاه بتن و یا خرید تجهیزات آزمایشگاه بتن با تلفن های موجود در این سایت تماس بگیرند و به صورت کاملا رایگان از کارشناسان و مشاوران آسفالت ایران راهنمایی بگیرند.

 

برگرفته از استاندارد BS EN 12350-1

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 2 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *