بتن

آزمایش اسلامپ بتن

آزمایش اسلامپ بتن

آزمایش اسلامپ بتن چیست؟

آزمایش اسلامپ یکی از راهکارها برای مشخص کردن مقدار کارایی و روانی بتن تازه می ‌باشد.این کار برای بررسی کارایی بتن تازه و در نتیجه روانی جریان بتن و سهولت ریخته شدن بتن وجا گرفتن آن در قالب انجام می‌شود.آزمایش اسلامپ یکی از پرکاربرد ترین آزمایش های بتن تازه در نقاط مختلف دنیا می باشد. که این آزمایش جهت تعیین مقدار روانی بتن انجام می شود.

امروز در این مقاله در سایت آسفالت ایران قصد داریم تا صفر تا صد ازمایش اسلامپ را برایتان توضیح دهیم.

اندازه گیری کارایی بتن

لوازم مورد نیاز آزمایش اسلامپ بتن:

1-دستگاه اسلامپ بتن: قالب ساخته شده از فولاد فولاد گالوانیزه مناسب است مقاوم در برابر خمیر سیمان و دارای ضخامت حداقل ۱/۵ میلیمتر سطح داخلی قالب بایستی ،صاف صیقلی و بدون برآمدگی هایی نظیر برآمدگی ناشی از پرچ شدن و فرورفتگی باشد. قالب می بایست به شکل یک مخروط توخالی ناقص قسمتی از یک مخروط (کامل) و دارای اندازه های داخلی ذیل باشد:

اسلامپ بتن تراز دار- آسفالت ایران

قیمت و خرید اسلامپ بتن

قطر پایین: ۲۰۰ میلیمتر

قطر بالا ۱۰۰ میلیمتر

ارتفاع ۳۰۰ میلیمتر

نکته

بالا و پایین قالب آزمایش اسلامپ می بایست باز و موازی یکدیگر و عمود بر محور مخروط باشند. دو دستگیره در ۳ ارتفاع آن تعبیه شده باشد و نیز دارای دو عدد جا پایی که بتوان آنرا ثابت نگاه داشت به عنوان یک راه حل دیگر استفاده از قالبی که بتوان آنرا به کمک گیره ها محکم به صفحه زیرین بست نیز قابل قبول می باشد، به شرطی که گیره ها بدون اینکه موجب حرکت قالب گردند از آن جدا شوند.

قسمت های دیگر دستگاه اسلامپ شامل یک میله برای ایجاد تراکم و یک صفحه غیر قابل نفوذ آب، به شکل مربعی به ضلع 45 سانتی متر می باشد.

2-سرطاس مصالح: سرطاس برداشت مصالح  برای برداشتن مصالح و سیمان برای آزمایش اسلامپ بتن یکی از وسایل مورد نیاز است.

سرطاس برداشت مصالح- آسفالت ایران

قیمت و خرید سرطاس آزمایشگاهی

4-خط کش: که از ۰ تا ۳۰۰ میلیمتر با دقت ۵ میلیمتر درجه بندی شده و نقطه صفر در یکی از دو انتهای خط کش می باشد.
5- قیف (اختیاری)

3-میله ضربه زن
قیفی که از یک ماده غیر جاذب و مقاوم در برابر خمیر سیمان ساخته شده و شامل دو مخروط ناقص هم محور می باشد که قطر مشترکی به اندازه ۱۰۰ میلیمتر را دارا میباشند و در دو انتها قطر بیشتری دارند. یکی از مخروطهای ناقص مثل یک قیف پرکننده عمل میکند و دیگری مانند بستی عمل میکند تا قیف بر روی سطح بیرونی قالب اسلامپ مستقر شود.

نمونه برداری: روش معمول نمونه ای از بتن تازه را به وسیله دستورالعمل های داده شده در BS 1881: part101 یا 125 BS 1881 part تهیه کرده و تا جایی که امکان دارد بلافاصله بعد از نمونه برداری اسلامپ اندازه گیری شود.

روش جایگزین

برای بتن موجود در یک کامیون مخلوط کن بتن ممکن است اسلامپ با استفاده از نمونه ای که از نخستین تخلیه بتن گرفته میشود اندازه گیری شود برای انجام این ،کار پس از اینکه حدود ۰/۳ متر مکعب از بتن تخلیه شد نمونه ای به اندازه شش پیمانه استاندارد از جریان متحرک بتن اخذ نموده و در سطل یا ظرف مناسب دیگری بریزید نمونه را دوباره روی یک سطح غیر جاذب مخلوط کرده و آنرا به دو بخش تقسیم و آزمایش اسلامپ را بر روی هر قسمت انجام دهید.

آماده کردن نمونه برای آزمایش:

نمونه را از داخل ظروف بر روی سینی نمونه گیری خالی کرده و مطمئن شوید که بیش از یک پوشش نازک از دوغاب، چیزی در داخل ظرف باقی نمانده باشد. با بیلچه کل نمونه را مخلوط کرده و آنرا به شکل یک مخروط بر روی سینی نمونه گیری در آورده و سپس توسط بیلچه آنرا برگردانده و به شکل یک مخروط جدید درآورید. این کار را سه بار انجام دهید. هنگام ساختن مخروط ها بیلچه های پر شده از مصالح را روی رأس مخروط خالی کنید، لذا بخش هایی که از کناره ها به پایین می لغزند تا حد ممکن به طور یکنواخت پخش خواهنـد شـد و درمصالح مرکز مخروط جا به جایی به وجود نخواهد آمد. مخروط سوم را با حرکات عمودی و مکرر بیلچه از میان راس مخروط مسطح نمایید و بعد از هر بار فرو بردن بیلچه در بتن آنرا عاری از بتن بیرون آورید.

روش انجام آزمایش اسلامپ

 

از تمیز و مرطوب بودن سطح داخلی قالب اطمینان حاصل کرده و توجه داشته باشید که رطوبت زیادی نیز قبل از انجام آزمایش وجود نداشته باشد. قالب را روی یک سطح صاف افقی صلب غیر جاذب و دور از لرزش و ضربه قرار دهید و در خلال پر کردن ،آن قالب را به همراه قیف (اگر به کار برده شده) محکم بر روی سطح زیرین دارید.

وقتی تقریباً یک سوم ارتفاع قالب پر شد، ضربات زده می شوند به هر لایه توسط میله ضربه زن، ۲۵ ضربه وارد کنید این ضربات به طور یکنواخت در سرتاسر مقطع لایه زده می شوند.

ضربات را تا انتهای عمق لایه وارد کنید و مطمئن شوید که میله ضربه زن هنگام کوبیدن اولین لایه محکم به سطح زیرین ضربه وارد نکند و هنگام کوبیدن لایه های دوم و سوم فقط از میان همان لایه ها عبور کرده و کمی نیز در لایه زیرین فرو رود.

مراحل آزمایش اسلامپ

نکته:

قبل از کوبیدن لایه سوم بتن را بالای قالب به صورت کپه ای در آورده و در صورت لزوم در حین متراکم کردن عمل اضافه نمودن بتن را برای داشتن یک مقدار اضافی از آن در بالای قالب، انجام دهید.

بعد از اینکه آخرین لایه متراکم شد قیف را در صورتی که به کار برده شده از آن جدا کرده و بتن اضافی را با یک تیغه فلزی و غلتاندن میله تراکم بر روی آن با سطح بالایی قالب تراز نمایید و با بی حرکت نگاه داشتن قالب تمامی بتن هایی را که ممکن است بر روی سطح زیرین افتاده باشند و یا اینکه از لبه پایین قالب تراوش کرده باشند را تمیز نمایید.

قالب را به صورت عمودی و با دقت و آهستگی در طی مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه به نحوی که حداقل حرکت جانبی و پیچشی به بتن وارد شود بالا آورده و از بتن خارج نمایید. کل زمان طی شده از موقع پر کردن قالب تا زمان بالا کشیدن آن نباید بیش از ۱۵۰ ثانیه به طول انجامد. بلافاصله بعد از اینکه قالب بیرون کشیده شد اختلاف ارتفاع بین قالب و بلندترین نقطه نمونه آزمایش شده را با دقت ۵ میلیمتر اندازه گیری نمایید.

_________________________________________________________________

شاید دوست داشته باشید بخوانید✔️

_________________________________________________________________

تذکر:

  • بعضی نشانه های مربوط به چسبندگی و کارایی مخلوط بتن میتوانند بعد از اتمام اندازه گیری اسلامپ به دست آیند، به این صورت که با میله ضربه زن به آهستگی به کنار بتن ضربه زده میشود در صورتی که مخروط ایجاد شده به آرامی نشست نماید.بتن مناسب تشخیص داده میشود و اگر به صورت قسمت های مجزا فرو ریزد دارای طرح اختلاط مناسبی نمی باشد.
  •  کارایی یک مخلوط بتن در طی هیدراتاسیون و شاید از دست دادن رطوبت با گذشت زمان تغییر می کند. بنابراین اگر نتایج فقط برای مقایسه با یکدیگر به کار میروند آزمایش های انجام شده بر روی نمونه  های مختلف بایستی در خلال یک فاصله زمانی ثابت بعد از اختلاط انجام شوند.

ارائه نتایج

1- کلیات این آزمایش زمانی معتبر است که حاصل آن اسلامپی صحیح باشد یعنی اسلامپی که دارای شکل حفظ شده حالت مخروطی و متقارن ، مطابق با شکل (a) باشد.اگر نمونه همانند شکل (b) برشی و یا شکل (c) ریزشی باشد، نمونه دیگری برداشته و آزمایش را تکرار نمایید و اسلامپ صحیح را با دقت ۵ میلیمتر یادداشت نمایید.

اسلامپ بتن استاندارد

2- دقت دقت داده ها برای اسلامپ نمونه های یکسان در حالتی که هر نتیجه از انجام یک بار آزمایش حاصل شده باشد در جدول شماره ۱ بیان شده و دقت دادهها برای هر نتیجه ای که از میانگین نتایج دو آزمایش بـه دست آمده باشد، در جدول شماره ۲ ارائه شده است.

دقت داده ها برای آزمایش اسلامپ بتن

تذکر:

  1.  دقت داده ها به عنوان بخشی از یک پژوهش که در سال ۱۹۸۷ انجام شد، تعیین گشت و برای چندین آزمایش توصیف شده در BS1881 به دست آمد.۱۶ آزمایش کننده این پژوهش را انجام دادند. بتن مورد استفاده از یک سیمان پرتلند معمولی و ماسه Thames valley و مصالح سنگی درشت دانه ۱۰ و ۲۰ میلیمتری Thames valley، ساخته شد.
  2.  اختلاف بین نتایج دو آزمایش بر روی یک نمونه یکسان که توسط یک آزمایش کننده همراه با وسایل یکسان و در طی کوتاهترین فاصله زمانی ممکن انجام شده باشد. نباید بیشتر از یکبار در ۲۰ آزمایشی که به صورت صحیح انجام می شود از مقدار پارامتر T (تکرار پذیری) تجاوز کند.
  3. اختلاف بین نتایج دو آزمایش بر روی یک نمونه یکسان که توسط دو آزمایش کننده که هر کدام وسایل مربوط به خودشان را به کار می برند. در طی کوتاهترین فاصله زمانی ممکن انجام شده باشد. نباید بیشتر از یک بار در ۲۰ آزمایشی کـه بـه صورت صحیح انجام میشود از پارامتر تجدیدپذیری تجاوز کند.
  4.  به منظور اطلاعات بیشتر در خصوص دقت و تعریف پارامترهای به کار رفته در خصوص دقت داده هـا بـه استاندارد
    BS5497:Part1 مراجعه شود.

گزارش

  1. کلیات در گزارش باید بیان شود که آزمایش بر طبق این بخش از این استاندارد انجام شده است. ضمناً در گزارش باید قید شود که درخواست نمونه گیری  موجود می باشد یا خیر و در صورت وجود، تصویر آن ضمیمه گردد.
  2. اطلاعات ارائه شده در گزارش آزمایش
  3.  اطلاعات الزامی اطلاعات ذیل می بایست در گزارش آزمایش گنجانده شوند:

  •  تاریخ، مدت زمان انجام ،آزمایش مکان و روش نمونه برداری معمول یا (جایگزین و شماره شناسایی نمونه)
  •  زمان و مکان آزمایش
  •  فاصله زمانی از نمونه گیری تا آغاز آزمایش
  •  شکل اسلامپ صحیح ریزشی برشی
  •  اندازه اسلامپ صحیح
  •  نام شخصی که آزمایش را انجام داده است.

4. اطلاعات اختیاری در صورتیکه اطلاعات ذیل درخواست شده باشد، بایستی در گزارش آورده شود:

  •  نام پروژه و محل استفاده از بتن
  •  نام تولید کننده و منبع بتن
  •  تاریخ و زمان تولید بتن یا تحویل آن به کارگاه
  •  مشخصات مخلوط بتن به عنوان مثال رده بتن

آسفالت ایران

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، آسفالت ایران منبع مهمی برای اطلاعات مفید در مورد آزمایش اسلامپ بتن است. همچنین مطالب قبلی وبسایت در مورد بتن میتواند به شما کمک کند. امیدواریم این مقاله برای آزمایش اسلامپ بتن به شما در درک نحوه آزمون اسلامپ و نحوه انتخاب تجهیزات آزمایش کمک کند. لطفاً برای سوالات یا راهنمایی و خرید تجهیزات آزمایشگاه بتن. در برند و جنس های مختلف در مورد درخواست خود با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

مطالب طبق سازمان ملی استاندارد راهنمای جامع آزمایشگاه مکانیک خاک ارائه شده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *