مکانیک خاک

انواع الک آزمایشگاهی و اصول نگهداری

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی چیست؟ الک آزمایشگاهی نیز مثل بقیه تجهیزات آزمایشگاه خاک دستگاهی‌ جهت انجام آزمایشات خاک است، اما همچنان ابزارهای علمی و مقرون‌به‌صرفه‌ترین و پرکاربردترین روش اندازه‌گیری و دانه‌بندی ذرات هستند. این مقاله وبلاگ بررسی صحت الک ها، تکان دهنده های همزن و الک، لوازم جانبی و الک های شستشوی مرطوب را پوشش می دهد.

الک آزمایشگاهی

چگونه بفهمم الک های من دقیق هستند؟

وقتی به مش یک الک آزمایشگاهی استیل نگاه می‌کنید و متوجه می‌شوید که ده‌ها یا شاید هزاران دهانه جداگانه وجود دارد. اولین سوال شما احتمالاً این است که “چگونه می‌تواند ابزار دقیقی باشد؟”. حقیقت این است که هیچ راه معقولی برای تضمین اینکه هر دهانه دقیقاً اندازه مشخص شده است وجود ندارد. با این حال، راه‌هایی برای پیش‌بینی ریاضی انطباق کلی با اندازه‌گیری تعداد معینی دیافراگم و استفاده از پیش‌بینی آماری برای قضاوت در مورد سطح دقت وجود دارد.

ASTM E11 و ISO 3310-1 از این روش برای طبقه بندی الک ها به سه سطح مختلف دقت استفاده می کنند. راستی آزمایی الک ها روش خاصی است که به طور دقیق تعداد منفذهای انتخاب شده در سطح مش را اندازه گیری می کند . با استفاده از روش های آماری احتمال محدوده اندازه آنها را محاسبه می کند. مش الک توسط یک مقایسه کننده نوری قابل ردیابی خودکار NIST اسکن می شود که تجزیه و تحلیل آماری کاملی را طبق الزامات ASTM/ISO تولید می کند.

الک های انطباق:

الک ها استاندارد و «خارج از قفسه» هستند. دهانه‌های نمونه‌های پارچه سیمی حجیم اندازه‌گیری و استفاده می‌شوند، اما دهانه‌های الک های جداگانه اندازه‌گیری و استفاده نمی‌شوند. هر الک شامل گواهی انطباق ساخت می باشد. الک های انطباق دارای سطح اطمینان آماری 66٪ هستند. اندازه دهانه و قطر سیم مطابق با الزامات ASTM/ISO است و برای کاربردهایی که درجه دقت استاندارد کافی است قابل قبول است.

الک های بازرسی:

دارای دهانه های مشخص و قطر سیم اندازه گیری شده اند و محاسبات آماری روی هر الک ازمایشگاهی برای تایید دقت قابل قبول تا سطح اطمینان 99% انجام می شود. الک ‌های بازرسی برای کاربردهایی که به دقت بالاتری نیاز است یا زمانی که مستندات دقت مورد نیاز است، بهترین هستند.

الک های کالیبراسیون:

حدود دو برابر بیشتر از الک های آزمایشگاهی بازرسی دهانه و سیم اندازه گیری شده دارند و دقت آماری در سطح اطمینان 99.73 درصد است. الک های کالیبراسیون بالاترین سطح دقت را دارند و بهترین استفاده را به عنوان مرجع برای کالیبراسیون الک های کاری دارند.

بررسی الک های آزمایشی جدید به هر یک از دو درجه برتر را می توان در هنگام سفارش الک جدید مشخص کرد. تأیید مجدد فرآیند مشابهی است که برای بررسی عملکرد غربال های استفاده شده انجام می شود. هر دو روش می توانند بخشی از یک برنامه کنترل کیفیت داخلی/تضمین کیفیت باشند.

غربال های Master-Matched

غربال های Master-Matched برای مطابقت با غربال ها از یک مجموعه اصلی که در آزمایشگاه سازنده نگهداری می شود، اندازه گیری و انتخاب می شوند. زمانی که یکنواختی و تکرارپذیری بین چند مجموعه غربال در مکان های مختلف ضروری است، این الک ها انتخابی عالی هستند. غربال‌های تطبیق‌شده از شماره 8 (2.36 میلی‌متر) تا شماره 325 (45 میکرومتر) برای مطابقت با ASTM E11 تأیید می‌شوند و سپس عملکرد با مواد مرجع استاندارد قابل ردیابی NIST برای همبستگی با مجموعه اصلی آزمایش می‌شوند.

ASTM E2427

ASTM E2427 روش هایی را برای بررسی دقت عملکرد غربال های کار با مواد مرجع استاندارد (SRMs) یا نمونه های مرجع آماده شده توسط کاربر تشریح می کند. SRMها دانه های شیشه ای هستند که با دقت اندازه گیری شده و بر روی تجهیزات قابل ردیابی به NIST نمونه برداری می شوند. پس از عبور مواد مرجع از روی یک غربال کار و یک غربال مرجع بازرسی یا درجه کالیبراسیون معادل آن، محاسبات دقت غربال کار را تعیین می کند. SRM ها همچنین می توانند با استفاده از نمودار کالیبراسیون ارائه شده، میانگین دیافراگم را روی یک غربال اندازه گیری کنند. نظارت بر نتایج آزمایش مواد مرجع در طول زمان اطلاعاتی را در مورد زمانی که الک به اندازه کافی فرسوده شده است تا از سرویس خارج شود، ارائه می دهد.

هم زدن الک

یک غربال دقیق به تولید نتایج دقیق و قابل تکرار برای آزمایش دانه بندی خاک ادامه نخواهد داد،سایت ویکی پدیا در این مورد صحبت کرده است؛ مگر اینکه به اندازه کافی نگهداری شود. بسیاری از روش‌های استاندارد غربال‌سازی امکان هم زدن دستی را فراهم می‌کنند. به طوری که یک نفر به‌طور دستی نمونه آزمایشی را در یک الک با تابه و پوشش تکان می‌دهد. این روش ها ممکن است برای جداسازی زمانی که نتایج حیاتی نیستند قابل قبول باشند. اما هم زدن دستی تکرارپذیری و دقت بسیار ضعیفی دارد. این روش اندازه فیزیکی تکنسین، قدرت یا عوامل دیگر را در نظر نمی گیرد و آزمایش نمونه ها با یک غربال در یک زمان ناکارآمد است.برای انجام آزمایش دانه بندی خاک به طور دقیق و بدست آوردن نتایج دقیق حتما باید از شیکر الک آزمایشگاهی استفاده کنید.

شیکر الک چیست؟

شیکر الک آزمایشگاهی دستگاهی است که می توانیم چند الک را بر روی آن سوار کنیم و مصالح و مواد تهیه شده را داخل بالاترین الک بریزیم و با حرکت چرخشی و پرتابی عمل دانه بندی مصالح سنگی ریزدانه و درشت دانه را به سهولت و بدون دخالت دست انجام دهیم.

شیکر الک-آسفالت ایران

حداقل، هر تکان دهنده غربال تفاوت های تک اپراتور را نسبت به روش های دستی کاهش می دهد یا حذف می کند و با هم زدن چندین الک به طور همزمان و مداوم، کارایی را بهبود می بخشد.

انتخاب یک تکان دهنده الک سازگار با ویژگی های مواد نمونه، دقت و تکرارپذیری را بیشتر می کند و در عین حال فرآیند الک را بسیار کارآمدتر می کند. مواد از پودرهای ریز گرفته تا سنگدانه های درشت. همگی به تکان دهنده های مکانیکی، ارتعاشی یا سونیک الک و به تکان دهنده ها با یا بدون ضربه زدن واکنش نشان می دهند.

پست قبلی وبلاگ آسفالت ایران در مورد آزمایش دانه بندی خاک توصیه هایی را در مورد انجام آزمایش دانه بندی خاک برای برنامه شما ارائه می دهد.

لوازم جانبی الک

جمع آوری، توزین و محاسبه کسری الک آزمایشگاهی می تواند خسته کننده و وقت گیر باشد. خوشبختانه، برخی از لوازم جانبی برای ساده کردن روند وجود دارد.

تابه ها و روکش های الک بیشتر از لوازم جانبی ضروری هستند و فرآیند تست را موثرتر می کنند. تابه‌ها ریزه‌های حاصل از فرآیند الک را جمع‌آوری می‌کنند، اما هنگام کار با نمونه و پشته الک برای جلوگیری از از بین رفتن ریزدانه‌ها نیز بسیار مهم هستند.

هنگام استفاده از برخی از انواع تکان دهنده های غربال، پوشش های غربال مورد نیاز است و به عنوان محافظت موقت در برابر آلودگی و تغییر شرایط رطوبتی عمل می کند.

واحدهای Clean-N-Stor

واحدهای Clean-N-Stor اساساً قیف‌هایی هستند که یک غربال معکوس را برای تمیز کردن و برس زدن می‌پذیرند. آنها روی یک تابه یا قاشق توزین روی ترازو یا ترازو قرار می گیرند و می توانند چندین مرحله را در فرآیند تمیز کردن_توزین حذف کنند.

عامل جریان الک یک پودر دی اکسید سیلیکون بسیار سبک وزن است که می تواند به نمونه های الک دشوار اضافه شود تا از مسائل ایستا و رطوبت جلوگیری شود. این کمترین تأثیر را بر وزن کسری دارد و منجر به بهبود کلی در دقت جداسازی می شود.

جدا کننده های غربال حلقه های اکریلیک شفافی هستند که می توانند در دسته ای از غربال ها قرار داده شوند تا امکان مشاهده بصری عمل الک را فراهم کنند. اسپیسرها به اندازه دقیق ماشین کاری می شوند تا با غربال های آزمایشی فلزی لانه کنند.

واشرهای مهر و موم غربال حلقه‌های O هستند که با دامن غربال‌های آزمایشی مطابقت دارند و هنگام آزمایش پودرهای ریز و گرد و غبار یا برای عملیات غربال‌گری مرطوب از ریزش ریز جلوگیری می‌کنند.

_________________________________________________________________

مطالب مرتبط با این مقاله

_________________________________________________________________

تمیز کردن و نگهداری غربال

نگهداری صحیح از الک آزمایشگاهی موجب می شود عمر الک بیشتر شده و همچنین در تست های بعدی میزان خطای محاسبه کمتر شود.

تعمیر و نگهداری از غربال نیازمند توجه به جزئیات است، اما نه هزینه هنگفتی برای تجهیزات. مسواک زدن کامل اما ملایم هر الک در طول آزمایش الک خود دو هدف را دنبال می کند. اولین مورد این است که تا حد امکان بخش باقی مانده را بازیابی کنید تا از نتایج دقیق اطمینان حاصل کنید. دوم این است که مطمئن شوید هیچ ذره ای در مش باقی نمی ماند تا دهانه های مش را مسدود کند (کور کند) و در آزمایش های بعدی تداخل ایجاد کند.

نکات

ضروری است که در برابر تمایل به استفاده از یک برس برای همه غربال ها مقاومت کنید. ما توصیه می کنیم یک برس غربال را به اندازه کافی سفت برای تمیز کردن کامل انتخاب کنید اما به اندازه کافی نرم برای جلوگیری از آسیب دیدن مش. تحت هیچ شرایطی نباید از هیچ جسمی برای بیرون کشیدن یک ذره نشسته از شبکه سیمی استفاده کرد. خسارت تقریبا تضمین شده است!

برس برای تمیز کردن الک

                نمونه ای از برس و مسواک برای تمیز کردن الک ها

تمیز کردن الک ها بین استفاده ها آلودگی متقاطع را به حداقل می رساند و عمر مش های ظریف تر را طولانی تر می کند. پاک کننده های الک اولتراسونیک روشی مطمئن و کارآمد برای تمیز کردن کامل الک ها هستند.

سیم های آسیب دیده و دهانه های منحرف و سایش بیش از حد را بازرسی های دوره ای غربال های آزمایشی را نشان می دهد. ابزارهای بازرسی غربال شامل ذره بین برای جستجوی آسیب و ابزارهای ویژه برای اندازه گیری دهانه های مش هستند.

در نهایت، نگهداری غربال‌های آزمایشی به‌صورت عمودی در یک قفسه ذخیره‌سازی مناسب، این اطمینان را می‌دهد که از مسیر خارج شده‌اند و کمتر آسیب می‌بینند. هنگامی که یک الک بر روی میز قرار می گیرد آسیب به مش می تواند رخ دهد. انداختن الک می تواند قاب را تا حدی منحرف کند که دیگر با غربال های دیگر لانه نکند.

غربال های شستشوی مرطوب

الک کردن برخی از مواد خشک بسیارچالش برانگیز است زیرا امکان دارد مواد متصل به هم، تحت تأثیر جاذبه ساکن قرار بگیرند. یا دارای ریزدانه بالایی باشند؛ که در جداسازی دقیق اختلال ایجاد کند. روش های الک مرطوب می تواند از مشکلات مربوط به این مواد مشکل ساز جلوگیری کند. در روش های ساده الک مرطوب، نمونه ای را برای مدتی خیس می کنند. زیر یک جریان ملایم آب به الک وارد می کنند و تا زمانی که آب خروجی شفاف شود، آبکشی می شود. مواد باقی مانده را  دوباره خشک میکنیم و برای تعیین درصد باقی مانده وزن می کنیم. هر ماده ای کوچکتر از دهانه غربال شستشو از بین می رود.

بهترین مدل الک

هر غربال آزمایشی برای الک مرطوب مناسب است، اما طراحی الک های شستشوی مرطوب از این فرآیند نهایت بهره را می برد. مدل‌هایی با قاب‌های عمیق در دسترس هستند که از ریزش و سوراخ‌های تخلیه جلوگیری می‌کنند و برخی دارای مجموعه‌های مشبک قابل تعویض هستند. گزینه های مش و مواد قاب مشابه غربال های آزمایشی معمولی است. اما فریم ها در اعماق مختلفی موجود هستند که از هدر رفتن آب شستشو جلوگیری می کند. همانند سایر غربال‌های آزمایشی، غربال‌های شستشوی مرطوب از جنس استنلس استیل برای اکثر کاربردها انتخابی بادوام و بدون خوردگی هستند. مجموعه ای از لوازم جانبی الک مرطوب برای راحتی بیشتر در دسترس است. واشرهای سنگدانه فرآیند شستشو را خودکار می کنند و با استفاده از آبی که به یک درام چرخان و شیبدار وارد می شود تا ریزدانه ها را به آرامی از روی الک ازمایشگاهی خارج کند.

آسفالت ایران

همانطور که ممکن است انتظار داشته باشید، آسفالت ایران منبع مهمی برای اطلاعات مفید در مورد غربال و الک است. در زیر، پیوندهایی به مجموعه ای از ویدیوهای مرتبط و مقالات قبلی وبلاگ را فهرست کرده ایم. امیدواریم این مقاله برای غربال های آزمایشی به شما در درک تجهیزات غربالگری و نحوه انتخاب آن کمک کند. لطفاً برای سوالات یا راهنمایی و خرید الک در برند و جنس و مش های مختلف مانند الک دماوند، الک ازمایشگاهی استیل و الک شستشو در مورد درخواست خود با کارشناسان تست ما تماس بگیرید.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 1 میانگین: 5]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *